Pracodawca w świetle obowiązujących przepisów Kodeksu pracy zobowiązany jest do spełnienia wobec zatrudnianych przez siebie pracowników szeregu obowiązków, do których należą m.in.: …
Blog
Naruszenie dobrego imienia przedsiębiorcy a prawo do ochrony dóbr osobistych
r.pr. Emilia Struchowska
2024-09-10
Wprowadzenie
Ochrona dobrego imienia przedsiębiorcy, niezależnie od tego, czy jest to osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, czy osoba prawna, jest kluczowym elementem ochrony dóbr osobistych w polskim prawie. Naruszenie dobrego imienia jest ściśle związane z naruszeniem dóbr osobistych przedsiębiorcy, które mają charakter niemajątkowy. Dobre imię, renoma, czy ugruntowana pozycja przedsiębiorcy w określonej branży gospodarczej, w której funkcjonuje jest jedną z najważniejszych wartości chronionych prawem. Jest ono bowiem ściśle powiązane z opinią, jaką inne osoby mają o przedsiębiorcy w kontekście prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.
Definicja naruszenia
W doktrynie oraz orzecznictwie sądów powszechnych przyjmuje się, że naruszenie dobrego imienia przedsiębiorcy może nastąpić w szczególności poprzez wypowiedzi, które obiektywnie oceniając, przypisują jej niewłaściwe postępowanie. Tego typu działania mogą prowadzić do utraty zaufania, które jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorcy.
Przykładowo, w wyroku Sądu Najwyższego z 9 czerwca 2005 r. (sygn. akt III CK 622/04) podkreślono, że:
„dobre imię osoby prawnej naruszają wypowiedzi, które obiektywnie oceniając, przypisują osobie prawnej niewłaściwe postępowanie mogące spowodować utratę do niej zaufania potrzebnego do prawidłowego jej funkcjonowania w zakresie swych zadań”.
Ochrona innych dóbr osobistych
Nie tylko dobre imię przedsiębiorcy jako dobro osobiste podlega ochronie prawnej. Co jeszcze ? Jak podkreślił Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 7 października 2009 r. (III CSK 39/09):
,,ochrona dóbr osób prawnych obejmuje w zasadzie dobra związane z jej funkcjonowaniem i zapewniające jej niezakłócone działanie, w szczególności takie jak jej nazwa, znak towarowy, opinia handlowa. Przez pojęcie ‘’wizerunek’’ osoby prawnej należy rozumieć ogół cech charakterystycznych w powszechnym odczuciu ten podmiot, warunkujących zwłaszcza jego opinię i renomę handlową’’.
Najczęściej w praktyce do naruszeń dóbr osobistych przedsiębiorców dochodzi w wyniku działań tzw. podmiotów konkurencyjnych, czyli działających w podobnej branży gospodarczej. Udostępnianie nieprzychylnych wiadomości, komentarzy, czy opinii mogących wprowadzać potencjalnych kontrahentów przedsiębiorcy w błąd ma zazwyczaj charakter celowy, świadomy i co istotne – jest podejmowane z zamiarem wyrządzenia szkody danemu przedsiębiorcy dla przysporzenia korzyści dla siebie. Omawiane działania związane z rozpowszechnianiem nieprawdziwych informacji o przedsiębiorcy przez innego przedsiębiorcę jest rozumiane jako czyn nieuczciwej konkurencji, o którym mowa w przepisie art. 14 Ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Przepisy powołanej Ustawy zawierają katalog roszczeń przysługujących przedsiębiorcy, wobec którego doszło do naruszenia dóbr osobistych w wyniku świadomie podjętych działań przez konkurencyjny wobec niego podmiot będący innym przedsiębiorcą.
Środki ochrony prawnej
W zależności od rodzaju oraz stopnia dokonanych naruszeń dóbr osobistych, poza możliwymi roszczeniami wynikającymi z ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, niekiedy przedsiębiorca, którego dobra osobiste zostały naruszone może również skorzystać z ochrony przewidzianej przepisem art. 212 § 1 (tj. przestępstwo zniesławienia) lub art. 216 § 2 (tj. przestępstwo pomówienia) ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny. Trzeba pamiętać, że oba przestępstwa, czyli zniesławienia i znieważenia są przestępstwami ściganymi wyłącznie z wniosku złożonego przez podmiot pokrzywdzony.
Monitorowanie reputacji online
W dzisiejszych czasach, w których dostęp do Internetu jest niemalże powszechny, szczególnie ważne jest, aby przedsiębiorcy monitorowali swoją reputację online i podejmowali działania w celu ochrony swojego dobrego imienia. Każde naruszenie, nawet w formie niewłaściwego komentarza w sieci, może bowiem mieć daleko idące konsekwencje.
Podsumowanie
Ochrona dobrego imienia przedsiębiorcy jest nie tylko istotnym aspektem prawnym, ale również kluczowym elementem zapewniającym stabilne funkcjonowanie przedsiębiorstwa. W przypadku naruszeń warto skorzystać z dostępnych środków prawnych, aby chronić swoją reputację i pozycję na rynku.
Kontakt
Jeśli potrzebujesz bardziej szczegółowej pomocy w powyższym temacie, zapraszam do kontaktu poprzez formularz kontaktowy: Formularz Kontaktowy.
Inne posty
Celem zapewnienia ochrony naszego zdrowia lub określonego mienia majątkowego zawieramy umowę ubezpieczenia. Obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia z zakładem ubezpieczeń może wynikać wprost …